Laatste wijziging op 10 juni 2022
ARTIKEL 1. TOEPASSELIJKHEID EN DEFINITIES
1.1 Toepasselijkheid
Algemene leveringsvoorwaarden van PIDICO CONSULTING zijn van toepassing op alle offertes, overeenkomsten en aanbiedingen die PIDICO CONSULTING sluit met opdrachtgevers. De algemene voorwaarden van de opdrachtgever wordt door deze algemene leveringsvoorwaarden uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij onderling andere afspraken zijn gemaakt en deze in de opdrachtbevestiging zijn vastgelegd.
1.2 Definities
Opdrachtnemer: PIDICO CONSULTING, gevestigd aan de Morgensterlaan 38, 9413 AX te Beilen en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Groningen onder nummer 86202383.
Opdrachtgever: onder opdrachtgever wordt in deze overeenkomst verstaan elke natuurlijke of rechtspersoon die een opdracht verstrekt aan opdrachtnemer.
Coachee: de persoon die deelneemt aan een begeleidings-, advies-, of coachtraject als deze persoon niet zelf de opdrachtgever is.
Diensten: alle door opdrachtnemer aan opdrachtgever geleverde producten en diensten
waaronder advies, coaching en andere vormen van begeleiding, dit alles in de meest ruime zin genomen, alsmede alle andere ten behoeve van de opdrachtgever verrichte werkzaamheden van welke aard dan ook, uitgevoerd in het kader van een opdracht, waaronder begrepen werkzaamheden die niet op uitdrukkelijk verzoek van de opdrachtgever zijn verricht.
Intellectuele Eigendomsrechten: rechten (van intellectuele eigendom) waaronder begrepen maar niet beperkt tot auteursrechten, waaronder uiteraard het auteursrecht dat rust op software, databankrechten, domeinnamen, handelsnaamrechten, merkrechten, modelrechten, naburige rechten, octrooirechten, alsmede rechten op opgedane kennis en vaardigheden.
ARTIKEL 2. OVEREENKOMSTEN
De overeenkomst bindt opdrachtnemer pas wanneer deze schriftelijk door opdrachtnemer bevestigd is. Tevens geldt dat een aanbod wordt verondersteld te zijn aanvaard, indien aan de overeenkomst zonder tegenspraak uitvoering wordt gegeven. Wijzigingen in de (uitvoering van de) opdracht die overeengekomen zijn tussen opdrachtgever en opdrachtnemer worden bij opdrachtgever extra in rekening gesteld, indien deze veranderingen hogere kosten veroorzaken dan in de prijsopgave vermeld. Dergelijke wijzigingen, die leiden tot meerwerk, zullen als aanvullende opdracht aan opdrachtgever worden bevestigd.
De met de opdrachtnemer gesloten overeenkomsten leiden voor opdrachtnemer tot een inspanningsverplichting, niet tot een resultaatverplichting, waarbij opdrachtnemer gehouden is haar verplichtingen zodanig na te komen, als naar normen van zorgvuldigheid en vakmanschap naar de maatstaven van het moment van nakomen van opdrachtnemer verlangd kan worden.
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen de overeenkomst tijdig en in overleg dienovereenkomstig aanpassen, inclusief wijzigingen in tijdstip van oplevering en honorarium.
ARTIKEL 3. UITVOERING VAN DE OPDRACHT
Opdrachtnemer zal de te verrichten diensten naar beste inzicht en vermogen, en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Opdrachtnemer zal alles in het werk stellen om het beoogde resultaat te bereiken, zonder dit resultaat te kunnen garanderen.
Opdrachtnemer heeft het recht opdrachten geheel of gedeeltelijk door derden te laten uitvoeren. Opdrachtnemer zal opdrachtgever in kennis stellen van deze wijzigingen. Opdrachtnemer garandeert dat uitvoerders voldoen aan de eisen die informatiebeveiliging stelt, door een ondertekende verwerkersovereenkomst.
Opdrachtgever verstrekt tijdig alle voor een goede opzet en uitvoering van de opdracht benodigde informatie. Opdrachtgever stelt indien nodig medewerkers uit de eigen organisatie beschikbaar, evenals eventuele faciliteiten, om de opdracht volgens de specificaties van de aanbieding te laten uitvoeren.
Indien voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijk tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
ARTIKEL 4. GEHEIMHOUDING & PRIVACY
Voor een goede uitvoering van de opdracht heeft opdrachtnemer recht op inzage in alle relevante documenten en gegevens van opdrachtgever. Opdrachtnemer verplicht zich tot geheimhouding van al hetgeen gedurende de werkzaamheden als vertrouwelijke informatie aan haar is toevertrouwd, dan wel al hetgeen dat als geheim/vertrouwelijk ter kennis is gekomen of waarvan zij het vertrouwelijke karakter dient te begrijpen. Opdrachtnemer verwijdert genoemde informatie zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 1 jaar, na afronding van een opdracht.
ARTIKEL 6. INTELLECTUEEL EIGENDOM
Opdrachtnemer heeft over de door haar vervaardigde modellen, instrumenten en teksten het volledig eigendom en auteursrecht en alle daaruit voortvloeiende rechten. Opdrachtgever verkrijgt het niet- exclusieve recht tot gebruik van de vervaardigde werken. Overdracht van het auteursrecht kan plaatsvinden nadat opdrachtnemer en opdrachtgever dit schriftelijk zijn overeengekomen. In dat geval blijven alle ideeën, kennis, principes, methoden en modellen bij opdrachtnemer. Het staat opdrachtnemer vrij deze op welke wijze dan ook te gebruiken. Als opdrachtgever het eindproduct extern (aan derden) wil verkopen, is hij verplicht daar aan opdrachtnemer toestemming voor te vragen. Wanneer opdrachtgever na eigendomsoverdracht wijzigingen aanbrengt in het eindproduct, heeft hij de plicht alle verwijzingen naar opdrachtnemer te verwijderen.
ARTIKEL 7. AANSPRAKELIJKHEID
Opdrachtnemer is naar redelijkheid en billijkheid aansprakelijk voor tekortkomingen in de uitvoering van de opdracht, voor zover deze het gevolg zijn van het niet in acht nemen van de zorgvuldigheid, deskundigheid en het vakmanschap waarop in het kader van de betrokken opdracht vertrouwd mag worden.
Opdrachtnemer is nooit aansprakelijk voor meer dan het totaalbedrag van het honorarium exclusief omzetbelasting dat opdrachtnemer heeft ontvangen. Voor opdrachten die een langere looptijd dan drie maanden hebben, geldt een verdere beperking van de hier bedoelde aansprakelijkheid tot een maximum van het door opdrachtnemer ontvangen honorarium exclusief omzetbelasting over de drie maanden voorafgaande aan de toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de opdracht. Eventuele aanspraken van opdrachtgever dienen binnen één jaar na het ontstaan van de schade schriftelijk te zijn ingediend.
In een aantal gevallen ontstaat voor opdrachtnemer in het geheel geen aansprakelijkheid.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade die ontstaat als direct of indirect gevolg van door opdrachtgever (of derden die in opdracht van opdrachtgever handelen) verstrekte gegevens. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade die ontstaat als direct of indirect gevolg van handelen of nalaten van toeleveranciers van opdrachtnemer.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat doordat of nadat opdrachtgever gebruik heeft gemaakt van de resultaten van de werkzaamheden die de opdrachtnemer heeft verricht.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor kosten of schaden die ontstaan als direct of indirect gevolg van schending van octrooien, licenties en andere industriële of intellectuele eigendomsrechten of andere rechten van derden. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden die voortvloeien uit schending van de hiervoor bedoelde rechten.
ARTIKEL 8. OVERMACHT
Indien opdrachtnemer door overmacht wordt verhinderd opdrachten uit te voeren is zij gerechtigd de opdracht op te schorten tot de desbetreffende overmacht is opgehouden te bestaan, dan wel de opdracht geheel of gedeeltelijk te annuleren of ontbinden, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan elke omstandigheid waardoor uitvoering van de opdracht redelijkerwijs niet van opdrachtnemer kan worden gevergd, waaronder begrepen oorlog, staking, bedrijfsstoring, ongevallen, mobilisatie, staat van beleg, quarantaine, epidemieën, onrust en belemmeringen door overheidsmaatregelen.
ARTIKEL 9. ANNULERING
Reservering voor besprekingen, individuele consulten, voor het uitbrengen van adviezen, trainingen en voor alle overige werkzaamheden kunnen tot 28 werkdagen voorafgaand aan de gereserveerde datum worden afgezegd zonder dat de begrote tijdseenheden in rekening worden gebracht. Bij afzeggen minder dan 28 maar meer dan 14 werkdagen voor de gereserveerde datum behoudt opdrachtnemer zich het recht voor 50% van de voor de afgezegde werkzaamheden begrote tijdseenheden in rekening te brengen. Bij afzegging minder dan 14 werkdagen voor de gereserveerde datum behoudt opdrachtnemer zich het recht voor alle voor de afgezegde werkzaamheden begrote tijdseenheden in rekening te brengen. Opdrachtnemer heeft het recht reeds gemaakte kosten (tijdseenheden besteed aan voorbereiding, reiskosten, reservering voor ruimtes, kosten voor materiaal en huur van apparatuur) in rekening te brengen ongeacht de termijn van afzegging.
ARTIKEL 10. ONTBINDING
Indien opdrachtgever zijn verplichtingen jegens opdrachtnemer niet nakomt, surseance van betaling aanvraagt, of in staat van faillissement geraakt, zijn bedrijf staakt of aan een derde overdraagt, dan wel op andere wijze liquideert, heeft opdrachtnemer het recht, zonder dat ingebrekestelling of rechtelijke tussenkomst is vereist, de tussen partijen gesloten overeenkomst ontbonden te verklaren, dan wel nakoming van de verplichtingen op te schorten, onverminderd alle aan haar toekomende rechten.
ARTIKEL 11. PERSOONSGEGEVENS
Door het aangaan van een overeenkomst met opdrachtnemer wordt aan opdrachtnemer toestemming verleend voor automatische verwerking van de uit de overeenkomst verkregen persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens zal opdrachtnemer uitsluitend gebruiken voor haar eigen activiteiten. Zie voor een uitgebreider toelichting het Privacy statement.
ARTIKEL 12. BETALING
Op basis van de overeenkomst dient opdrachtnemer maandelijks declaraties in, op basis van de in die maand bestede tijd. Betaling van de factuur dient uiterlijk binnen 14 dagen na factuurdatum plaats te vinden. Indien opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijnen betaalt, wordt hij geacht van rechtswege in verzuim te zijn en heeft opdrachtnemer, zonder enige ingebrekestelling, het recht opdrachtgever voor het hele verschuldigde bedrag een rente van 1,5% per maand vanaf de vervaldag van de factuur in rekening te brengen, onverminderd de aan opdrachtnemer verder toekomende rechten. In geval van betalingsverzuim van opdrachtgever, heeft opdrachtnemer het recht om op opdrachtgever alle invorderingskosten, daaronder zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke incassokosten begrepen, in rekening te stellen, met inbegrip van kosten voor advocaten, juristen, deurwaarders en incassobureaus. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen tenminste 15% van het in te vorderen bedrag, met een minimum van € 150,- per factuur. Indien tijdige betaling achterwege blijft, heeft opdrachtnemer voorts het recht de uitvoering van de opdracht op te schorten, onverminderd het recht op volledige betaling en vergoeding van schade die is ontstaan als gevolg van de opschorting.
ARTIKEL 13. ARCHIVERING
Opdrachtnemer bewaart een back-up van alle aan opdrachtgever afgeleverde eindproducten tot minimaal 1 en maximaal 4 jaar.
ARTIKEL 14. ACQUISITIE
Na sluiting van een overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever, is opdrachtnemer gerechtigd om de firmanaam van opdrachtgever op haar klantenlijst te plaatsen. Na afronding van de opdracht mag opdrachtnemer een beknopte beschrijving maken van de uitgevoerde opdracht, om te gebruiken op de website en bij de acquisitie van nieuwe klanten.
ARTIKEL 15. TOEPASSELIJK RECHT
Op alle overeenkomsten met de opdrachtnemer is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.